Já, ondrak,
Zajímající se o značky
JAWA a ČZ,
Enduro a Motokros
Něco málo o nich vím a o to málo se s vámi budu snažit podělit.
Nad nikoho se nepovyšuju,ti co mě znají tak se z každým bavím jako se sobě rovným a snažím se každému pomoci.
Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 
 

Rozdělení Enduro Jaw

Jawy pro SIX DAYS a ENDURO by se daly dělit do několika skupin:
Roku Výroby,
Místa výroby,
Obsahu válce,
Podle typů a označení:
125 měla označení 657-(pak zajímavé číslo které zatím nevím co znamená(2,3,))a pak rok výroby 84,85,86,87,88,89
250 měla označení 652-(číslo) a rok-84,85,86,87,88,89
500měla označení 654-(číslo) a rok.....
560 měla označení 871-(číslo) a 85,86,87,88,89
A mnoha dalších věcí,myslím že pro snadnou orientaci bude nejlepší asi jak to vše začalo.

V roce 1947 ve Zlíně si dojela Jawa s typem slavného Péráku pro své první vítězství.

Do roku 1960 se na Šestidenní jezdilo jen s nepatrně upravenými stroji ale--

V roce 1961 nastupuje svou éru známý Libeňák který se od svých sériových sester liší
hlavně hliníkovým válcem na místo obvyklého litinového,dvěma svíčkami a dalšími úpravami na rámu,uchycení zadních tlumičů,charakteristickou maskou atd...

V roce 1963 nastupuje Jawa 250-typ 652 podle rámu pojmenovaná Banán s novým motorem který se se sérií nedá srovnat,dvouhřídelová pětirychlostní převodovka která se dá jednoduše vymontovat a další rysy závoďáku.

Ve Světě motorů jsem v čísle z roku 1967 objevil zajímavou Jawu 125 která se nazývala Vejce.
Tato Jawa,s nádrží umístěnou pod rámem,motorem s vrtáním x zdvih
55mm x 52mm,pětistupňovou převodovkou a rámem konečně konstruovaným na obsah 125.

Pak přišla v roce 1968 Jawa 350 a Květoslav Mašita,jeho desetileté tažení a přívlastek neporazitelné Jawy 350

V roce 1980 byla zrušena třída 350,nahradila jí nová Jawa 125 se šoupátkem.

V roce 1981 nová rychlá 250 zvaná Tramvaj v Itálii zklamala a její šoupátkový motor se dostal do trialové Jawy.

V roce 1982 jsme vyhráli v Považské Bystrici naposledy na Jawách Šestidenní.
Zajímavostí je že třídu 175 vyhrál Josef Macháček který je známý ze závodu Dakar kde jezdí úspěšně kategorii čtyřkolek a už pošesté v ní zvítězil.

Po létech úspěchů a Šestidenní v Považské Bystrici v roce 1982 se Jawám přestalo dařit.

V roce 1983 byla zrušena třída 175ccm.
Bylo potřeba udělat motocykly pro další vypsané třídy a v tomto roce nastupuje do boje Jawa 80 a čtyřdobá Jawa 560-(pro třídu nad 500-objem byl 562) a dokonce motor značky ROTAX vzduchem chlazený.

V roce 1984 se Jawám v Nizozemském Assenu nedařilo, písek naši neuměli a z obav
aby to Jawy vydrželi-hlavně jejich rámy(praskaly!!!!) bylo jezdcům nařízeno radši neskákat.
Navíc dost našich odstoupilo na banální závady zaviněné nedbalou montáží ložisek a cementací čepů!

V roce 1985 nastupuje Jawa s novým rámem a odpružením zadní kyvné vidlice dvěmi jednotkami značky BILLSTEIN podobným uspořádáním jako měli motocykly MZ.
Dostali přezdívku BITRAK.Výhoda jak si konstruktéři zprvu mysleli spočívala ve zlepšení odpružení a rychlejším projíždění zatáček,navíc motocykl se po doskoku nerozeskákal do stran ale skákal v ose.
Nespornou výhodou měla být v případě poškození jedné z jednotek její snadná výměna,
motocykl pak i při zhoršení jízdních vlastností měl být ovladatelný ne jako konkurenční kteří používali jen jednu.

Rok 1986 přinesl hodně novinek,membránové ventily,vodou chlazené motory,přední kotoučovou brzdu,změnil se i vzhled nádrže když se před ní dostali plastové kryty chladiče.
A hlavně zadní kyvná vidlice je nyní aspoň u čtydobého stroje 560 a na Jawa-125 odpružena jedinou jednotkou WHITE POWER !!!
Přezdívka UNI TRAK mluví za vše.
Škoda jediné co se povedlo je titul mistra Evropy 1986 který získal Josef Chovančík na ROTAX Jawě 560.
U 250 se jeli pořád BI-Traky ale jak se zjišťovalo časem tak v těžkým namáhání se hřejí a vydrží tak 4km jízdy pak vadnou.

Rok 1987-62.Šestidenní v Polské Jelení Góře Tady už byla vidět převaha strojů KTM a ostatních 20 značek.
Předpisy FIM dovolovaly vyměnit kterýkoliv díl krom dílů které byly značeny barvou,byli to:
Rám,přední číslová tabulka,kliková skříň,náboje kol,a tlumič výfukového potrubí.
Zbytek si jezdec mohl vyměnit kdekoli na trati + i s příjmutím nářadí kromě svařovacího agregátu.Jezdec také musel veškeré montáže a údržbu dělat sám-platila vyjímka že dolévání benzínu,výměnu oleje v převodovce a huštění pneumatik může dělat doprovod
Kotoučovka i vzadu,do 125 se šoupl ROTAX další změny na přepákování a hlavně na motorech.Konečně jediná jednotka u všech tříd.

Rok 1988-Šestidenní ve Francouzském Mende a Bronz ,nu šahali jsme víš.
Rok 1989 byl pro Jawu rokem posledním,nevím co se dělo v Šestidenní,ale v ENDURU dělali problém zadní kotoučové brzdy tak že je na chvíli i nahradily klasické bubnovky.
Rok 1990 a Poslední Jawa připravená soukromým jezdcem startuje v ME

A rok 1991 kdy se jela šestidenní v Považské Bystrici-(2.-7.září 91)?
Složení našeho TROPHY TEAM-(oznámeno dne 31.7.1991)
Ján Hrehor-(27 let) třída do 250-stroj KTM 250-Slovakia Enduro Team
Bohumil Poslední-(30) třída do 350-stroj Husqvarna 350-Tým Benešov
Libor Podmol-(29) třída do 500-stroj KTM 500-Dukla Praha
Otakar Kotrba-(29) třída do 350-stroj Husqvarna 350-Dukla Praha
Dušan Kotrla-(22) třída 4T do 500-Stroj KTM 500-Dukla Praha
Jaroslav Katriňák-(25) třída 4T nad 500-stroj Husaberg 500-Dukla Praha
Udělejte si tedy obrázek že Jawu vystřídaly značky kterým předtím Jawa při velikém štěstí a obrovské snaze jezdců ukazovala záda. :-(

VÍTE, JE TO TĚŽKÉ ALE INFO BUDE TAK MĚJTE STRPENÍ DÍKY VŠEM!